Als ik je niet mag, koop ik niks bij je

Anders dan je misschien denkt, is kopen geen rationeel proces. Mensen kopen op gevoel. Niet per se voor het beste product, de beste prijs of de korting die je biedt, wel omdat ze jou vertrouwen bij het oplossen van hun probleem. Met jouw aanbod los je die belofte in. Jij maakt het leven van je klant leuker, makkelijker, mooier of slimmer. Daarbij is vertrouwen essentieel. Waarschijnlijk is een vergelijkbaar product of dienst ook ergens anders te koop. De klant heeft dus keus. Hij kiest voor jou omdat hij je vertrouwt doordat hij aansluiting bij je (merk)karakter vindt. Dat geldt voor personen, maar net zo goed voor merken of bedrijven.

Je karakter bepaalt je succes
Natuurlijk moet je product of dienst op orde zijn, maar als die basis eenmaal staat, draait de rest op karakter. Jouw klanten kopen niet bij jou om wat je biedt, maar om wie je bent. Dat kan een deceptie zijn, maar tegelijkertijd een openbaring. Het betekent namelijk ook dat je met jouw karakter je succes kunt bepalen. Wie je bent bepaalt wie je aantrekt. Zo werkt het net zo goed bij bedrijven. Ben jij sympathiek, daadkrachtig, slim, vernieuwend of duurzaam en draag je dat op een goede manier uit, dan willen mensen bij jou horen. Ze spiegelen zich aan jou en willen jouw product of dienst afnemen.

Kleur bekennen
De kunst is om duidelijk te hebben wie je als bedrijf bent en waar je voor staat. Maar let op, fake it till you make it, gaat hier niet op. Het karakter dat je uitdraagt moet echt zijn. Je kunt heel stoer en cool doen, maar als je dat niet bent, is het lastig om die toon van communiceren vol te houden. Uiteindelijk navigeren je klanten niet op één enkele uiting maar op de rode draad door de communicatie en relatie heen. Heb je eenmaal duidelijk wie je als merk of bedrijf bent en hoe jij het leven van jouw klanten mooier maakt, dan kun je eenduidig communiceren. Geen losse flodders die aansluiten bij de waan van de dag, maar consistente communicatie die past bij het karakter van jouw organisatie én je klanten.

Wie ben ik?!
Weet je wel wat je te bieden hebt, maar nog niet zo goed wie je bent? Wij gaan graag samen met jou op ontdekking naar jouw identiteit. Zodat ook jij daarna kunt communiceren met karakter!

Bekijk het Identiteits-pakket
Bel Frizzon Captain: Jacqueline